Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/klient.dhosting.pl/agrabla/olejagrabla.pl/public_html/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 6131
Dlaczego nie warto rezygnować ze spożycia tłuszczów? | Olej Zimnotłoczony

Wokół tłuszczów nasyconych i nienasyconych narosło wiele mitów. Badania prowadzone przez niezależne instytuty medyczne w wielu przypadkach sugerują sprzeczne wnioski. Najlepszym tego dowodem są oleje tropikalne, np. kokosowe, które jeszcze do niedawna były uznawane za najbardziej zdradliwe ze wszystkich olejów naturalnych. Obecnie jednak coraz więcej osób wprowadza je do swojej diety. Zastanówmy się zatem, które opinie na temat olejów są prawdziwe, a które należy uznać za przesadzone.

Usunięcie tłuszczu z diety jest działaniem absolutnie nieracjonalnym. Po pierwsze tłuszcz stanowi

bogate źródło energii i materiału budulcowego struktur komórkowych. Po wtóre zaś jest konieczny

do absorpcji witamin z grupy A, D, E i K.

Jeszcze do niedawna podział tłuszczów sprowadzał się do nazywania nasyconych – złymi, a

nienasyconych – dobrymi. Rozgraniczenie nie jest takie proste, niemniej szereg badań pokazuje

pozytywny wpływ kwasów tłuszczowych PUFA na zmniejszenie ryzyka epizodów sercowo-

naczyniowych i zgonów ogółem. O zbawiennym wpływie tłuszczów roślinnych czytamy m.in. w

„Polyunsaturated Fat Intake Estimated by Circulating Biomarkers and Risk of Cardiovascular Disease

and All-Cause Mortality in a Population-Based Cohort of 60-Year-Old Men and Women.” autorstwa

M. Marklunda, który zaleca spożycie olejów roślinnych, niskotłuszczowych produktów mlecznych

oraz zmniejszenie ilości kwasów tłuszczowych w codziennej diecie.

Do bardzo ciekawych wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu w Uppsali, którzy przez 15 lat

obserwowali grupę kilku tysięcy mężczyzn i kobiet. Lekarze przeprowadzili badania stężenia 4

rodzajów kwasów tłuszczowych, po czym okazało się, że u osób z wyższym stężeniem kwasu

linolowego, który znajduje się głównie w olejach roślinnych, stwierdzono o 27 proc. mniejsze ryzyko

zgonu. Co ciekawa, zależność dotyczyła nie tylko mężczyzn, ale i kobiet. Co więcej, w obydwu płciach,

wyższe stężenia dwóch kwasów tłuszczowych omega 3, eikozapentaenowego (EPA) oraz

dokozaheksaenowego (DHA) wiązały się z ponad 20% niższym ryzykiem zgonu.